Visa rutor

Euraxess: Så mycket mer än bara statistik

Euraxess – Researchers in Motion is a unique pan-European initiative delivering information and support services to professional researchers. Backed by the European Union, member states and associated countries, it supports researcher mobility and career development, while enhancing scientific collaboration between Europe and the world.

Visst låter det bra? Det tyckte Lunds universitet redan för jättemånga år sedan (före min tid på sektionen HR/personal, och då förstår ni hur länge sedan det är), då vi skrev under ”Declaration of Commitment” som ett av en handfull andra universitet i Sverige och blev då ett så kallat Euraxess Centre. Vi var med och såg till att dagens organisation här i Sverige ser ut som den gör, där Vinnova alltså utgör ”Bridgehead Organisation” och där Göteborgs universitets Welcome Services har hållit ihop arbetet under sedan… minns inte. Men i alla fall fram till 2022.

Ni som varit med ett tag kanske kommer ihåg att jag och Julia Edgerton här på sektionen HR höll i en stor Nordisk konferens 2018 på det fantastiska temat: ”Gearing up for the Nordic Brain Gain”. Inte för att låta mallig, men folk skriver fortfarande till mig och berättar precis hur värdefull denna konferens var och hur underbart Lund är etc.

Det svenska nätverket, således, som nu består av hela 32 universitet och högskolor: Vi delar med oss av allt till alla, vi bildar arbetsgrupper som faktiskt arbetar (snabbt), alla gör konsekvensanalyser och vi kan klappa ihop tillsammans när det blir för mycket och för dumt. En härlig filterbubbla, helt enkelt. Och Göteborgs universitet – genom Birgitta Karlén och Karin Hellqvist – gör ett otroligt arbete med samordningen och organisationen.

Vi har egentligen bara tre tunga moln på Euraxesshimlen just nu.

  1. Lite svårt att vara entusiastisk kring internationell mobilitet, med pågående pandemi och bristande europeisk samordning av fossilfria resealternativ.
  2. Vår huvudsakliga målgrupp – forskarna – hittar inte till Euraxess och om de väl hittar till portalen är det inte riktigt tydligt ”what’s in it for them”. Kolla gärna in ett webinarium vi hade i februari (sprid gärna!)
  3. S T A T I S T I K E N. En gång i halvåret måste jag lämna in statistik till Euraxess. Det är ett måste i o m att vi skrivit under Declaration of Commitment. I augusti 2021 är det dags nästa gång och jag kommer att behöva er hjälp då. Så, redan nu: Spara ner detta dokument och försök sätta en pinne för varje gång ni får frågor (av medarbetare eller chefer, kollegor eller andra) om respektive punkt. Det gör att ni med lätthet (?) kan fylla i den enkät som obönhörligt kommer. De som svarar på den får fönsterplats i den där Euraxesshimlen.
12 april, 2021

Inlägget postades i

Allmänt INLU

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Utlandsstationering

Ni vet ungar som brukade lämna smällare hemma på gatan i stan’ och sedan sprang runt hörnet för att fnissande betrakta alla människor som fick skrämselhicka av oljudet? Sådan kände jag mig i vintras (minus fniss, ni måste tro mig). Apropå medskicket till LUHR angående ”Utlandsstationering” i december 2020 (se nedan). Ni som inte fick texten vidarebefordrad till er ska vara tacksamma. Till er andra med skrämselhicka: Förlåt. Så. Himla. Mycket.

Innan jag går in på vad allt detta egentligen handlar om, vill jag inleda med att säga: STOPP I MASKIN!

Vi var många som tycker att ”Posted Workers Act” verkar handla om andra målgrupper än dem vi jobbar med inom Högskolesektorn. Så det svenska Euraxess-nätverket (jag älskar dessa människor, mer om det i framtida bloggpost/er) satte igång och gräva. Vi har kommit fram till att alla länder i Europa tycks hantera ”Posted Workers Act” olika. Att vårt eget Arbetsmiljöverk här i Sverige har barnsjukdomar i systemen (vi vet alla hur det känns), att universitet i Sverige ser på innehållet i regleringen olika och att termen ”gäst” här vid Lunds universitet inte betyder samma sak för alla. För att nämna några aspekter.

Euraxess Sverige kommer att återkomma i början av maj med sin tolkning av situationen – de pratar just nu snällt med Arbetsgivarverket, Arbetsmiljöverket med flera.

Till dess: OM ni hunnit ta fram en rutin lokalt om hur ni hanterar inkommande personer (och deras kvitton), som inte är anställda hos oss och inte är stipendiater, som får lön av en arbetsgivare utomlands för att utföra arbete här i Sverige – toppen, det kan aldrig skada. Ni som inte riktigt är där än, ta det alltså lite lugnt ett tag.

Sist jag kollade har mina kollegor på sektionen HR som hanterar URA koll på vad som gäller när vi ska skicka UT våra anställda.

Såhär såg smällaren förresten ut, som jag bara la där på gatan (i ett LUHR-brev närmare bestämt) och sedan sprang iväg:

Utstationerad personal

När LU tar emot medborgare som är anställda och avlönade av utländska arbetsgivare ska den utländska arbetsgivaren anmäla denna anställning till Arbetsmiljöverket. Detta görs via Arbetsmiljöverkets hemsida (se nedan) och ett kvitto kontrolleras av mottagande institution vid LU. Detsamma gäller då LU sänder ut anställda (t ex URA-kontrakt) till andra EU-länder. Då ska arbetsgivaren (LU) anmäla sina utstationerade arbetstagare till den utsedda myndigheten i det aktuella landet. Detta gäller enbart personer med anställning, inte stipendiater.

Mer info och anmälan på Arbetsmiljöverkets hemsida

Länk till andra EU-länders myndigheter (förbindelsekontor), med ansvar för att ta emot vår anmälan om utstationerad anställd

Eventuella frågor, kontakta Åsa Thormählen, internationell koordinator, sektionen HR.

26 mars, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Digital välkomstdag! Halvdag. Fjärdedelsdag. Bra dag!

Ni har säkert redan informationen om välkomstdagen (se ovan) den 16 april på hemsidor och i nyhetsbrev, men eftersom det nu finns en blogg (megafon?) så använder jag den som ytterligare påminnelse-om-att-informera-internationella-medarbetare-om-den-engelska-versionen.

New employee at Lund University? Get to know your new workplace! You will get an insight into both vision, organisation and research – all to give you a feeling of the different parts that make up our university. The event is streamed live, register through Kompetensportalen.  Date: April 16th Time: 13:00-15:00 

17 mars, 2021

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Dags att deklarera?

Det är flera av er som undrat om vi kommer att anordna den deklarationsträffen i år, dvs ett tillfälle för våra internationella medarbetare att lyssna till Skatteverkets experter om Varför, När och Hur man deklarerar inkomstskatt i Sverige. Och som ni förstår: Nej. Det finns dock information på Skatteverkets hemsida och erbjudande om online-seminarier man kan boka in sig på (scrolla ner en bit på sidan” Online seminar about filing your first income tax return”). OBS för alla i hela avlånga landet, så få ut länken till era internationella medarbetare snarast.

12 mars, 2021

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Samordningsnummer

Det är alltså myndigheten (det är vi det) som ansöker om samordningsnummer. Ni kan ansöka om samordningsnummer på blankett SKV7824 för såväl anställda som stipendiater. Den ska alltid användas för stipendiater. Det tar något kortare tid att få samordningsnummer med denna blankett, men kan få konsekvenser längre fram i processen för anställda. Om ärendet inte är brådskade (skrattar rått), använd hellre SKV4402 för anställda. Då måste dock uppehållstillstånd/arbetstillstånd vara klart och skickas med, vilket jag föreställer mig känns som Catch 22?

Oavsett, glöm inte att bifoga blankett från LU vid rekvirering av samordningsnummer (om personen ännu inte ankommit till Sverige) https://www.hr-webben.lu.se/sites/hr-webben.lu.se/files/intyg_bilaga_vid_rekvisition_av_samordningsnummer_2020.pdf

När medarbetaren är här: Om ansökan om samordningsnummer gjordes på SKV7824 och medarbetaren ska jobba här under en längre tid, bör medarbetaren få stöd i hur hen gör med s k A-skattesedel (Preliminary tax) inom 14 dagar från första arbetsdag. Skatteverkets verktyg för att beställa A-skattesedel är nämligen på svenska. På Staff pages finns ingången.

Om den nya medarbetaren undrar vad i hela friden vi har för oss som förser dem med ett nummer som kanske bara kommer att skapa förvirring i alla system framöver när hen väl är här? Ja, säkert. Behövs en text på engelska som ni kan använda för att förklara? Visste ni skulle fråga. Räcker den här eller behövs mer? Vad?

11 mars, 2021

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ständigt dessa nummer

Samordningsnummer eller personnummer? Eller både och?

Med risk för att trötta ut läsarna redan i första riktiga bloggposten, så måste jag ändå starta med varför det blivit så knöligt med nummer.

Primula (vårt lönesystem) vill ha ett riktigt nummer kopplad till en riktig människa i samband med att vi nyanställer. Helst ett personnummer för de medarbetare som ska vara i Sverige fler än 366 dagar (obs, ett år är inte ett år enligt Skatteverket, subject for another time, perhaps). Fair enough. År av fiktiva nummer i Primula skapade liksom en sörja som skulle kunna liknas vid Hultfredsfestivalen 2009.

Men, säger ni, det är ju 10-17 veckors väntetid för att få svenskt personnummer – är det meningen att våra nyanställda internationella anställda ska vänta på sina första månadslöner i säg 3 månader?

Nej, naturligtvis inte. Under nådens år 2020 lyckades vi få till en ordning, som innebär att vi som myndighet kan ansöka om samordningsnummer åt vår inkommande medarbetare. Detta samordningsnummer kan läggas in i Primula i väntan på att personen i fråga ansöker om personnummer. Personen i fråga kan också öppna bankkonto (i alla fall hos Nordea) i väntan på sitt personnummer OCH svenska ID-kort.

Problemet löst? Nej, ni hör ju själva. Denna ordning skapar dubbeljobb hos Skatteverket, trippeljobb hos oss, gråa hår hos Nordea och säkerligen förvirring hos den anställde. Jag för en konstruktiv dialog med Skatteverket i detta nu. Om ni alltså upplever problem eller krångel i fråga om samordningsnummer och personnummer – hör av er till mig, så att jag kan ge konkreta exempel på hur vi s a s blir ”drabbade”.

Information om att öppna bankkonto för internationella medarbetare finns på staff pages: https://www.staff.lu.se/employment/international-staff/getting-settled-step-step

9 mars, 2021

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

INLU – Internationella nätverket vid Lunds universitet – får en blogg

INLU-brevet, som skickades ut en gång i månaden av sektionen HRs internationella koordinator, avskaffades under hösten 2020. Eftersom verksamheten på flera sätt uttryckt ett stort behov av att få information som tidigare skickades ut i INLU-brevet, startas fr o m mars 2021 INLU-bloggen. 

Bloggen är en lämplig kanal när man vill nå ut med information till många (det står 230 namn på INLU-listan), den är sökbar i o m s k “taggar”/”etiketter”, nyheter kan komma ut snabbare i mer koncentrerad form. Det främsta argumentet för en blogg är dock kommentarsfunktionen, som gör att INLU-nätverket kan dela med sig av erfarenheter, kunskap och “best practice” för det stora flertalet.

Mallar, lathundar, checklistor etc kommer fortsatt att finnas på HR-webben. I den mån dokument uppdateras, kommer bloggen att länka dit. 

Bloggen kommer att rikta sig till INLU, d v s till personer/funktioner inom Lunds universitet som på ett eller annat sätt arbetar med internationella medarbetare.

INLU-bloggen kommer inte att vara en kanal för målgruppen internationella medarbetare (det tidigare INLU-brevet hade en engelsk sektion för denna målgrupp).

Vi kommer att testa denna kanal under 2021 för att se om den fyller rätt funktion för verksamheten. Det kommer att vara Asa.Thormahlen@hr.lu.se som ansvarar för innehållet.

Tipsa gärna om bloggen – det är svårt att nå ut med information i vår stora organisation.

9 mars, 2021

Inlägget postades i

Allmänt INLU

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg