Visa rutor

Samordningsnummer

Det är alltså myndigheten (det är vi det) som ansöker om samordningsnummer. Ni kan ansöka om samordningsnummer på blankett SKV7824 för såväl anställda som stipendiater. Den ska alltid användas för stipendiater. Det tar något kortare tid att få samordningsnummer med denna blankett, men kan få konsekvenser längre fram i processen för anställda. Om ärendet inte är brådskade (skrattar rått), använd hellre SKV4402 för anställda. Då måste dock uppehållstillstånd/arbetstillstånd vara klart och skickas med, vilket jag föreställer mig känns som Catch 22?

Oavsett, glöm inte att bifoga blankett från LU vid rekvirering av samordningsnummer (om personen ännu inte ankommit till Sverige) https://www.hr-webben.lu.se/sites/hr-webben.lu.se/files/intyg_bilaga_vid_rekvisition_av_samordningsnummer_2020.pdf

När medarbetaren är här: Om ansökan om samordningsnummer gjordes på SKV7824 och medarbetaren ska jobba här under en längre tid, bör medarbetaren få stöd i hur hen gör med s k A-skattesedel (Preliminary tax) inom 14 dagar från första arbetsdag. Skatteverkets verktyg för att beställa A-skattesedel är nämligen på svenska. På Staff pages finns ingången.

Om den nya medarbetaren undrar vad i hela friden vi har för oss som förser dem med ett nummer som kanske bara kommer att skapa förvirring i alla system framöver när hen väl är här? Ja, säkert. Behövs en text på engelska som ni kan använda för att förklara? Visste ni skulle fråga. Räcker den här eller behövs mer? Vad?

11 mars, 2021

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ständigt dessa nummer

Samordningsnummer eller personnummer? Eller både och?

Med risk för att trötta ut läsarna redan i första riktiga bloggposten, så måste jag ändå starta med varför det blivit så knöligt med nummer.

Primula (vårt lönesystem) vill ha ett riktigt nummer kopplad till en riktig människa i samband med att vi nyanställer. Helst ett personnummer för de medarbetare som ska vara i Sverige fler än 366 dagar (obs, ett år är inte ett år enligt Skatteverket, subject for another time, perhaps). Fair enough. År av fiktiva nummer i Primula skapade liksom en sörja som skulle kunna liknas vid Hultfredsfestivalen 2009.

Men, säger ni, det är ju 10-17 veckors väntetid för att få svenskt personnummer – är det meningen att våra nyanställda internationella anställda ska vänta på sina första månadslöner i säg 3 månader?

Nej, naturligtvis inte. Under nådens år 2020 lyckades vi få till en ordning, som innebär att vi som myndighet kan ansöka om samordningsnummer åt vår inkommande medarbetare. Detta samordningsnummer kan läggas in i Primula i väntan på att personen i fråga ansöker om personnummer. Personen i fråga kan också öppna bankkonto (i alla fall hos Nordea) i väntan på sitt personnummer OCH svenska ID-kort.

Problemet löst? Nej, ni hör ju själva. Denna ordning skapar dubbeljobb hos Skatteverket, trippeljobb hos oss, gråa hår hos Nordea och säkerligen förvirring hos den anställde. Jag för en konstruktiv dialog med Skatteverket i detta nu. Om ni alltså upplever problem eller krångel i fråga om samordningsnummer och personnummer – hör av er till mig, så att jag kan ge konkreta exempel på hur vi s a s blir ”drabbade”.

Information om att öppna bankkonto för internationella medarbetare finns på staff pages: https://www.staff.lu.se/employment/international-staff/getting-settled-step-step

9 mars, 2021

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

INLU – Internationella nätverket vid Lunds universitet – får en blogg

INLU-brevet, som skickades ut en gång i månaden av sektionen HRs internationella koordinator, avskaffades under hösten 2020. Eftersom verksamheten på flera sätt uttryckt ett stort behov av att få information som tidigare skickades ut i INLU-brevet, startas fr o m mars 2021 INLU-bloggen. 

Bloggen är en lämplig kanal när man vill nå ut med information till många (det står 230 namn på INLU-listan), den är sökbar i o m s k “taggar”/”etiketter”, nyheter kan komma ut snabbare i mer koncentrerad form. Det främsta argumentet för en blogg är dock kommentarsfunktionen, som gör att INLU-nätverket kan dela med sig av erfarenheter, kunskap och “best practice” för det stora flertalet.

Mallar, lathundar, checklistor etc kommer fortsatt att finnas på HR-webben. I den mån dokument uppdateras, kommer bloggen att länka dit. 

Bloggen kommer att rikta sig till INLU, d v s till personer/funktioner inom Lunds universitet som på ett eller annat sätt arbetar med internationella medarbetare.

INLU-bloggen kommer inte att vara en kanal för målgruppen internationella medarbetare (det tidigare INLU-brevet hade en engelsk sektion för denna målgrupp).

Vi kommer att testa denna kanal under 2021 för att se om den fyller rätt funktion för verksamheten. Det kommer att vara Asa.Thormahlen@hr.lu.se som ansvarar för innehållet.

Tipsa gärna om bloggen – det är svårt att nå ut med information i vår stora organisation.

9 mars, 2021

Inlägget postades i

Allmänt INLU

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg