Härom veckan skickades det sista HR-nyhetsbrevet ut för terminen. Vi fick med ”påminnelseinformation” om att LU har ett avtal med relocationföretaget Alfa Quality Moving and Relocation och jag passar på att ”påminnelseinformera” även i denna kanal.
Flera av er inom INLU har redan erfarenhet av att använda relocationföretaget – för enstaka tjänster som t ex uppehållstillstånd och fixa bostad åt inkommande internationell personal (i förekommande fall med familj). Andra köper hela ”paket”.
”Previsit” –paketet är poppis, det köps när den presumtive medarbetaren ännu inte fattat beslut om eventuell anställning. I paketet ingår sådant som information om ”det svenska systemet” (inkl. skatt, pension etc), information om regionen (vad är det för ett ställe vederbörande ska flytta till), levnadskostnadsgenomgång (vad räcker lönen till) och också bostadsmarknaden (sätta förväntningarna).
Kioskvältaren är dock ”Inför/vid ankomst”, när anställningen accepterats och personen (i förekommande fall med familj) ska komma till Lunds universitet. Paketet innehåller såväl hjälp med immigrationsprocessen, bostadsanskaffning, hjälp med personnummer eller samordningsnummer, praktisk hjälp med banker och myndigheter, experthjälp vad gäller individuella skattefrågor, pension och socialförsäkring, olika (andra) icke-arbetsplatsrelaterade försäkringsfrågor, hjälp med skola, orientering och registrering inom sjukvård och information om Lund (eller Helsingborg/Malmö).
Paket tre – ”Inför/vid avresa” – är det inte många som köper, men jag vill ändå varmt rekommendera det (jag kommer att blogga om värdet av en värdig exit någon gång). Tänk själva: Du har tagit dig hit (i förekommande fall med familj), nu är anställningen slut av något skäl och du behöver flytta, antingen tillbaka till landet du kom ifrån eller till ett nytt land med allt vad det innebär. Nog är du tacksam för att du då får hjälp med myndighetskontakter, avsluta bostadsarrangemang (inkl. allt praktiskt), pension och socialförsäkring (kopplat också till landet du ska flytta till)?
Det finns fler tjänster som vi upphandlat – de beskrivs alla i detalj i dokument i LUPIN/Proceedo, där ni också finner prislistan för paket och för enstaka tjänster.
Ja, jag hör er muttra: ”Men vi har ju ingen budget för att köpa tjänsterna.” Förstår! Men prova någon enstaka tjänst först och prata med cheferna som ansvarar för budgeten (genom att skicka länk till detta blogginlägg och till HR-webben, perhaps?) . Den tidsbesparing organisationen (vi/ni) gör sammantaget med en smidig relocation för inkommande personal – alltså, SÅ värt det.
FAKTARUTA: Vad tjänsterna innehåller exakt och aktuella prislistor för enstaka tjänster och paket: Gå in i LUPIN, fliken INKÖP, skriv ”Alfa” i sökrutan. När ni hittat leverantören, gå vidare genom att gå till rutan ”Information till beställare” och klicka på ”Mer information om…”
FAKTARUTA 2: INLU-bloggen tar sommarledigt och återkommer i mitten/slutet av augusti. Hoppas alla läsare får en sommar precis som ni vill ha den.