Visa rutor

Relocationtjänster

Härom veckan skickades det sista HR-nyhetsbrevet ut för terminen. Vi fick med ”påminnelseinformation” om att LU har ett avtal med relocationföretaget Alfa Quality Moving and Relocation och jag passar på att ”påminnelseinformera” även i denna kanal.

Flera av er inom INLU har redan erfarenhet av att använda relocationföretaget – för enstaka tjänster som t ex uppehållstillstånd och fixa bostad åt inkommande internationell personal (i förekommande fall med familj). Andra köper hela ”paket”.

”Previsit” –paketet är poppis, det köps när den presumtive medarbetaren ännu inte fattat beslut om eventuell anställning. I paketet ingår sådant som information om ”det svenska systemet” (inkl. skatt, pension etc), information om regionen (vad är det för ett ställe vederbörande ska flytta till), levnadskostnadsgenomgång (vad räcker lönen till) och också bostadsmarknaden (sätta förväntningarna).

Kioskvältaren är dock ”Inför/vid ankomst”, när anställningen accepterats och personen (i förekommande fall med familj) ska komma till Lunds universitet. Paketet innehåller såväl hjälp med immigrationsprocessen, bostadsanskaffning, hjälp med personnummer eller samordningsnummer, praktisk hjälp med banker och myndigheter, experthjälp vad gäller individuella skattefrågor, pension och socialförsäkring, olika (andra) icke-arbetsplatsrelaterade försäkringsfrågor, hjälp med skola, orientering och registrering inom sjukvård och information om Lund (eller Helsingborg/Malmö).

Paket tre – ”Inför/vid avresa” – är det inte många som köper, men jag vill ändå varmt rekommendera det (jag kommer att blogga om värdet av en värdig exit någon gång). Tänk själva: Du har tagit dig hit (i förekommande fall med familj), nu är anställningen slut av något skäl och du behöver flytta, antingen tillbaka till landet du kom ifrån eller till ett nytt land med allt vad det innebär. Nog är du tacksam för att du då får hjälp med myndighetskontakter, avsluta bostadsarrangemang (inkl. allt praktiskt), pension och socialförsäkring (kopplat också till landet du ska flytta till)?

Det finns fler tjänster som vi upphandlat – de beskrivs alla i detalj i dokument i LUPIN/Proceedo, där ni också finner prislistan för paket och för enstaka tjänster.

Ja, jag hör er muttra: ”Men vi har ju ingen budget för att köpa tjänsterna.” Förstår! Men prova någon enstaka tjänst först och prata med cheferna som ansvarar för budgeten (genom att skicka länk till detta blogginlägg och till HR-webben, perhaps?) . Den tidsbesparing organisationen (vi/ni) gör sammantaget med en smidig relocation för inkommande personal – alltså, SÅ värt det.

FAKTARUTA: Vad tjänsterna innehåller exakt och aktuella prislistor för enstaka tjänster och paket: Gå in i LUPIN, fliken INKÖP, skriv ”Alfa” i sökrutan. När ni hittat leverantören, gå vidare genom att gå till rutan ”Information till beställare” och klicka på ”Mer information om…”

FAKTARUTA 2: INLU-bloggen tar sommarledigt och återkommer i mitten/slutet av augusti. Hoppas alla läsare får en sommar precis som ni vill ha den.

9 juli, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Samordningsnummer revisited

Kom igen, INLU-bloggen. Du kan inte först ha två veckors stiltje och sedan komma dragandes med mer samordningsnummer(problematik), se även tidigare bloggposter på ämnet, här och här. Tänk på mottagarperspektivet, det vill säga semester(över?-)mogna medarbetare som vill få bort mejl i inkorgen och i alla fall inte få detta!

Har inte lyckats verifiera nedanstående information från källan (Skatteverket), varken på deras hemsidor om samordningsnummer eller via riktiga människor. Men eftersom INLU-bloggen bland annat är till för att ni ska kunna dela med er av information inom nätverket, så vill jag bara förmedla vidare vad en kollega fick besked om:

Det är numera två (2) månaders väntetid för samordningsnummer.

Jaha, det var det, trevlig sommar, hörni!

9 juli, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Om livlinor. Och om lyxen att kunna “ringa en vän”.

Ni vet och jag vet att det ju är NI i INLU som gör allt det riktigt viktiga jobbet när det gäller våra internationella medarbetare. Så har det varit under alla mina år som Internationell HR-koordinator och jag är både ödmjukt tacksam och pösigt stolt över INLU, den samlade hjärntrusten. Men det finns saker vi inte reder själva, ens inom INLU. Ganska många saker, faktiskt.

Kan vi till exempel korta handläggningstiderna för personnummer (folkbokföring) hos Skatteverket? Ha någon som hjälper till med inkomstdeklarationer? Kan vi snabba på ärenden hos Migrationsverket? Kan vi fixa så att bankkonto öppnas utan Svenskt ID-kort? Kan vi ta hand om medföljande som söker jobb och/eller ett socialt sammanhang? Kan vi ha koll på skolor och kösystem? Kan vi alla gränspendlarregler – om du jobbar här och bor i Danmark? Vet vi allt om Försäkring för utländska besökare?

Nej. Det är orimligt att begära av oss att vi ska vara experter på andra myndigheters ansvarsområden. Men man kan begära av oss att vi försöker hitta vänner vi kan ringa till. Och lyckligtvis har vi det. Vissa myndigheter/motsv. har vänligt och bestämt bett mig att inte ge deras namn och telefonnummer till bortåt 200 handläggare vid LU. De ser hellre att de har EN som ringer till dem och de kan ha EN som de kommunicerar ut genom. Kan man förstå.

Migrationsverket har dumpat mig som kontaktperson i samma veva som Louise slash Erik kom till LU. Kan man förstå.

Skatteverket (folkbokföring och inkomstdeklaration) – fantastiska människor. Som låter hälsa att de gör ALLT för att minska berget av ansökningar (folkbokföring) och sänka trösklar (inkomstdeklarationsinformation på engelska).

Nordea på Stora Södergatan i Lund – det har funnits veckor när jag talat mer med dem än vissa av mina familjemedlemmar. De har jobbat järnet med att få alla i ”kassan” att hjälpa våra internationella medarbetare. (Oh, apropå det, ni vet väl om att det finns “Hur en öppnar bankkontoinformation” på engelska här?

Kammarkollegiet (försäkringsgurus i Karlstad) – det är nästan att vi har koll på varandras födelsedagar efter alla dessa år. De har ju kommit hit till LU några gånger och hållit i info-träffar, kanske det blir så igen efter pandemin? I synnerhet eftersom “Insurance for Foreign Visitors”/”Försäkring för utländska besökare” kommer att ändras inom kort (mer om den en annan gång).

Lund International Citizen Hub – hela Sverige är avundsjukt på oss som har ”hubben”. Andra universitet och högskolor lägger ner tid och pengar på att skapa goda förutsättningar för medföljande. Vi? Vi har LICH – oslagbart. Proffsigt, varmt, aktuellt, kommunikativt.

Öresund Direkt – under ett tak finns flera myndigheter med just gränshinder i fokus (eller ja, lösningen på gränshinder, alltså). En av de bästa hemsidor jag känner till, för övrigt: Oavsett i vilken kapacitet du söker information – nog finns den där. Också på engelska.

18 juni, 2021

Inlägget postades i

Allmänt INLU

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Migrationsfrågor – greatest hits 6-7

Är det någon som minns hur många spår en LP brukade ha? Typ 10? Vi närmar oss; Erik hade faktiskt ytterligare ett par hits på lager (ni behöver inte tacka):

Om forskningstillstånd och arbetstillstånd och krav på utlysning: Det finns vissa yrkestitlar som antingen kan betinga ett arbetstillstånd eller ett forskningstillstånd. Om arbetet innebär mer än 50 % forskning bör denna person ansöka om ett forskningstillstånd. Om arbetet innebär mer än 50 % … ”assistent” (t ex bistå en forskargrupp med labb-arbete) bör personen istället ha ett arbetstillstånd.

Som alla vet vill vi att alla våra anställningar ska utlysas. I arbetstillståndsprocessen är det krav från Migrationsverket att anställningen annonseras på Platsbanken och att ni sparar (och anger) annonsnumret till senare i processen. Om anställningen påbörjats under tiden då personen hade tillstånd för studier eller jobbsökartillstånd kan undantaget från utannonsering aktualiseras (men jag skulle ändå inte chansa).

Om fyramånadersregeln inom arbetstillstånd: På frågan om lärosätena har en anmälningsskyldighet gentemot Migrationsverket avseende arbetstagare som inte har påbörjat sin anställning inom fyra månader har Migrationsverket svarat att någon sådan skyldighet inte framgår av lagen. Uppdagar Migrationsverket att personen inte påbörjat sin anställning inom fyra månader kommer tillståndet dock att återkallas. Observera att detta gäller enbart personer som har tillstånd beviljat med stöd av 6 kap. 2 § utlänningslagen, dvs just arbetstillstånd. På så sätt gäller detta inte den som har tillstånd för forskning eller forskarstudier. Om den som har tillstånd för forskning eller forskarstudier är försenad med ankomst till Sverige, kommer tillståndet inte att återkallas. Det kan dock vara bra att lärosäten informerar Migrationsverket i de fall behovet av tillståndet inte längre finns, exempelvis om personen inte längre ska komma till Sverige.

9 juni, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ny(-ish) kollega, three cheers!

Dags att presentera ännu en kollega till både mig och er: Ellen Karlsson heter hon och Ellen presenterar sig såhär:

“Jag arbetar sedan mars 2021 med internationaliseringsfrågor som del av mitt uppdrag tillsammans med Åsa och är delprojektledare för action 6 inom HR Excellence in Research- projektet. Delprojekt 6 inom HR Excellence syftar till att tydliggöra on-boarding-processen med fokus internationella medarbetare. Utöver detta arbetar jag även med systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering, SFAD, på universitetsgemensam nivå. Jag har arbetat på Lunds universitet sedan februari 2020 och arbetade fram till och med februari 2021 med projektet Universitetsgemensam satsning för jämställdhet och likabehandling.”

Det är kul med en ny kollega, men nya ögon på befintligt material och arbetssätt. Ellen fokuserar på frågor som rör ”mottagande”-aspekter (eftersom det passar så bra med projektet ovan). Har ni alltså förbättringsförslag t ex vad gäller information på webb eller i broschyrer, hör gärna av er!

Ett kort och omuntert PS i denna bloggpost: Handläggningstiderna för att få svenskt personnummer (alltså bli folkbokförd i Sverige, vilket en blir om en ska vistas här i fler än 366 dagar) är fortsatt långa. Långa as in 18-22 v e c k o r. Ständigt dessa nummer….

26 maj, 2021

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Migrationsfrågor – greatest hits 4-5 – och vi lär oss nya ord

Skriver vi för mycket om Brexit? Ja, kanske. Men i alla fall: För många är det kanske inte helt klart vad som händer efter att man som britt har fått sin uppehållsstatus. Endast den omständighet att man har beviljats uppehållsstatus (och således har fått ett kort som är giltigt i fem år där detta framgår) är inte tillräckligt för att uppehålla sig lagligt i Sverige. Personen måste också ägna sig åt arbete, studier, egen företagsamhet eller ha tillräckliga tillgångar för sin försörjning. Efter fem år görs en prövning av om personen har vistats lagligt i Sverige i en sammanhängande period av de fem gångna åren. Om svaret är jakande kan man beviljas permanent uppehållsstatus. Men vad händer då om man har vistats utomlands i vissa perioder under den tid då man hade uppehållsstatus? Migrationsverket har i detta sammanhang angett att bedömningen av det stadigvarande uppehållet inte ska påverkas av tillfällig frånvaro (mer än sammanlagt sex månader per år) eller av längre frånvaro på grund av t.ex. graviditet och förlossning, allvarlig sjukdom, studier/yrkesutbildning, eller utstationering på grund av arbete. Om ni får anställa någon med uppehållsstatus? You bet.

I samband med genomförandet av student- och forskardirektivet 2019 instiftades en ny tillståndsgrund: Jobbsökartillstånd, Uppehållstillstånd för att söka arbete efter studier. Detta är ett (mycket populärt) tillstånd som kan ges ett år (varken mer eller mindre) till de som har slutfört sin (forskar-)utbildning här. Syftet med tillståndet är att personen ska ges möjlighet att söka arbete i landet efter färdig (forskar-)utbildning och det krävs att personen har en reell avsikt att leta efter arbete eller starta eget i samband med ansökan för att det ska beviljas. Om ni kan anställa någon på ett jobbsökartillstånd? You bet. Men personen bör helst ansöka om ett arbetstillstånd snarast efter anställningen tillträtts, vilket kan göras inifrån landet.

Tillägg på grund av inspel från klok kollega i verksamheten i samarbete med Erik:

Om ni avser att anställa en doktorand eller en forskare som just disputerat, skulle vi dock rekommendera att ni väntar in ett uppehållstillstånd för studier respektive forskning istället för att anställa på ett jobbsökartillstånd.

21 maj, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Migrationsfrågor – greatest hits 2-3

En grundprincip för att beviljas och behålla ett svenskt uppehållstillstånd är att det ska användas för vistelse i Sverige och för det ändamål som det har utfärdats. Självklart för alla? Inte alltid.

För arbetstillstånd gäller uttryckligen att Migrationsverket kan återkalla tillståndet, om arbetstagaren inte har påbörjat sitt arbete inom fyra månader från tillståndets första giltighetsdag. Det innebär alltså, för att förtydliga, att ni i så fall måste utlysa på nytt. Om det gäller även tillstånd för forskarutbildningsstudier och forskning frågar ni? Inte uttryckligen.

Vi (ni) är skyldiga att kontrollera att tredjelandsmedborgaren har ett giltigt uppehållstillstånd som hen får arbeta på, vid tidpunkten för anställningsbeslut. Tillståndet måste inte täcka hela anställningsperioden, men det är arbetsgivarens skyldighet att kontrollera att förlängning söks så småningom och informera den anställde om att det är dennes ansvar att skicka in förlängningsansökan i god tid före det nuvarande löper ut. Tänk också på att ett tillstånd endast kan beviljas under passets giltighetstid.

Hur vet ni då att personen är personen? Ni måste, utöver kopia på uppehållstillståndet, be att få kopia på pass eller nationellt id-kort för att styrka medborgarskap. Och/eller om personen har ett svenskt personnummer genom ett personbevis. Beställs genom Skatteverket.

Och på tal om Skatteverket: Glöm inte att anmäla anställningen av en tredjelandsmedborgare till Skatteverket snarast.

4 maj, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Migrationsfrågor håller oss sysselsatta

Ni som varit med ett tag i INLU vet att vi fick en jättefin present för ett par år sedan. Vi fick Louise, med placering på Sektionen Externa relationer, med ansvar för att stötta internationella studenter och oss som jobbar med internationella medarbetare i krångliga migrationsärenden. (Och nej, jag objektifierar inte Louise, skulle aldrig falla mig in, men när hon kom in i bilden så kändes det som när tandvärk släpper). Louise var den som skrev den så uppskattade tillståndsguiden riktad till internationella medarbetare på Staff pages och fyllde på information på HR-webben.

Louise är föräldraledig nu och hennes vikarie heter Erik. Förefaller det otroligt att det kan finnas två människor som dels gillar att jobba med migrationsfrågor och dels både är vanvettigt kunniga och är kommunikativa genier? You better believe it. Ni når Erik på funktionsadressen migration@er.lu.se. Om frågan innehåller något Erik behöver min take på (sällsynt), så hör han av sig till mig.

Så som siste april-present och under den första ljuvliga veckan i maj kommer det en serie migrations-blogg-poster. Vi kallar det ”greatest hits” och Erik hoppas att informationen kan sprida vårljus över det som ni grunnar på mest. Vi följer självklart upp denna Migrations-kärleks-bomb med uppdateringar på HR-webben (vi och vi – Erik skriver, jag läser, jublar och skickar vidare för publicering).

Great hit 1: Statusbyten

”Statusbyten” är ett samlingsbegrepp för när en sökande vill byta från en grund för sitt uppehållstillstånd till en annan. Regelverket om vem som kan byta tillståndsgrund utan att behöva lämna Sverige är komplicerat och beror inte bara på vilket nytt tillstånd vederbörande vill ha, utan också på vilken grund hens gamla tillstånd är utfärdat. Generellt kan man dock säga att alla nya forsknings- och (forskar-)studietillstånd som inte är en förlängning av ett redan utfärdat dito, måste beviljas medan sökanden är i utlandet.

30 april, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Minns ni Brexit?

Ja, vad gäller egentligen vid rekrytering/mottagande av brittiska medborgare nu när Storbritannien inte längre är med i EU? Om vederbörande redan befinner sig i Sverige och var här före den 31.12 2020, har vederbörande rätt att ansöka om s k “uppehållsstatus” hos Migrationsverket. Detta bör göras nu-nu, eftersom denna möjlighet inte finns efter september 2021 och för att handläggningstiderna förväntas bli jättelånga ju närmare deadline en kommer. Får ni anställa vederbörande i väntan på beslut? Ja, såvitt jag förstår så får ni det när vederbörande lämnat in ansökan.

Står ni i begrepp att erbjuda en brittisk medborgare en anställning (som alltså inte har uppehållsstatus eller annan uppehållsrätt i Sverige), så får ni vänta tills vederbörande har uppehållstillstånd eller arbetstillstånd, precis som för vilken annan tredjelandsmedborgare som helst. Ni känner väl till våra sidor på HR-webben på detta tema? De kommer förresten att bli ännu bättre inom kort, mer om det i kommande bloggpost. En anställning av tredjelandsmedborgare ska också meddelas Skatteverket, som ni ju redan vet, och detta gäller alltså så vitt jag förstår även de brittiska medborgare som kommer hit efter 1.1 2021.

21 april, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Inget ont om statistik…

Eftersom det inte gick att länka till dokument i förra inlägget, får frågorna kopplade till Euraxess-statistiken ett alldeles eget inlägg. Ni behöver inte tacka.

Questions – topics and descriptions

Access to the culture of the host country/language courses: Information provided on intercultural behavior, tourism, researchers’ evenings, cultural visits and sport facilities and social activities.

Accommodation: Assistance provided in finding a place to stay or live in, also general information linked to housing formalities (lease, rent, deposit, rights and obligations, etc.)

Banking: Information/assistance provided concerning the opening of a bank account.

Career Development: Information/assistance provided concerning career development opportunities at the hosting country.

Day care, schooling & family related issues : Information/assistance provided to a researcher and the family on schools (nurseries, Kindergartens, primaries, …)

Departure conditions/formalities: Information/assistance provided concerning formalities requested before departure.

Entry conditions/visas: Information/assistance provided regarding national procedures, including visas, resident’s card/permit, which are required from a researcher/family member in order to legally cross the country border and reside or hold/maintain a position within the territory of a specific country.

Health insurance: Information/assistance provided regarding health insurance.

Intellectual Property Rights: Information/assistance regarding Intellectual Property Rights which are various legal entitlements attached to the product of the mind or the intellect, such as copyrights, designs, patents and trademarks.

Job opportunities: Information/assistance provided to the inquirer about research positions within his/her universities and/or research organisations (in the public and private sector) and job opportunities for a researcher’s spouse.

Medical care: Information/assistance provided regarding complementary medical facilities or assistance to the researcher/family.

Pension rights: Information/assistance provided to a researcher regarding pension rights according to national systems and EC rules.

Recognition of diplomas: Information/assistance provided to a researcher and a spouse regarding the equivalence of diplomas/education when moving from one country to another.

Research funding opportunities: Information/assistance regarding available financial support provided by the private or public sector to the researcher in the form of grants, fellowships etc

Research landscape: Information/assistance provided concerning the what, how, where and when research is conducted at the hosting country/home university.

Taxation/salaries: Information/assistance provided concerning national taxation rules and/or salary (amount, payment etc)

Unemployment: Information/assistance provided to a researcher regarding unemployment rights according to national systems.

Work permit: Information/assistance provided regarding legal authorization which allows a person who does not hold the citizenship of a given country to take employment in it.

HRS4R = HR Strategies for Researchers = HR Excellence in Research. Lund University was certified in 2020 and received HR Excellence in Research Award. Now a project, to be reported to the EU in September 2022.

12 april, 2021

Inlägget postades i

Allmänt INLU

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg