Om livlinor. Och om lyxen att kunna “ringa en vän”.

Ni vet och jag vet att det ju är NI i INLU som gör allt det riktigt viktiga jobbet när det gäller våra internationella medarbetare. Så har det varit under alla mina år som Internationell HR-koordinator och jag är både ödmjukt tacksam och pösigt stolt över INLU, den samlade hjärntrusten. Men det finns saker vi inte reder själva, ens inom INLU. Ganska många saker, faktiskt.

Kan vi till exempel korta handläggningstiderna för personnummer (folkbokföring) hos Skatteverket? Ha någon som hjälper till med inkomstdeklarationer? Kan vi snabba på ärenden hos Migrationsverket? Kan vi fixa så att bankkonto öppnas utan Svenskt ID-kort? Kan vi ta hand om medföljande som söker jobb och/eller ett socialt sammanhang? Kan vi ha koll på skolor och kösystem? Kan vi alla gränspendlarregler – om du jobbar här och bor i Danmark? Vet vi allt om Försäkring för utländska besökare?

Nej. Det är orimligt att begära av oss att vi ska vara experter på andra myndigheters ansvarsområden. Men man kan begära av oss att vi försöker hitta vänner vi kan ringa till. Och lyckligtvis har vi det. Vissa myndigheter/motsv. har vänligt och bestämt bett mig att inte ge deras namn och telefonnummer till bortåt 200 handläggare vid LU. De ser hellre att de har EN som ringer till dem och de kan ha EN som de kommunicerar ut genom. Kan man förstå.

Migrationsverket har dumpat mig som kontaktperson i samma veva som Louise slash Erik kom till LU. Kan man förstå.

Skatteverket (folkbokföring och inkomstdeklaration) – fantastiska människor. Som låter hälsa att de gör ALLT för att minska berget av ansökningar (folkbokföring) och sänka trösklar (inkomstdeklarationsinformation på engelska).

Nordea på Stora Södergatan i Lund – det har funnits veckor när jag talat mer med dem än vissa av mina familjemedlemmar. De har jobbat järnet med att få alla i ”kassan” att hjälpa våra internationella medarbetare. (Oh, apropå det, ni vet väl om att det finns “Hur en öppnar bankkontoinformation” på engelska här?

Kammarkollegiet (försäkringsgurus i Karlstad) – det är nästan att vi har koll på varandras födelsedagar efter alla dessa år. De har ju kommit hit till LU några gånger och hållit i info-träffar, kanske det blir så igen efter pandemin? I synnerhet eftersom “Insurance for Foreign Visitors”/”Försäkring för utländska besökare” kommer att ändras inom kort (mer om den en annan gång).

Lund International Citizen Hub – hela Sverige är avundsjukt på oss som har ”hubben”. Andra universitet och högskolor lägger ner tid och pengar på att skapa goda förutsättningar för medföljande. Vi? Vi har LICH – oslagbart. Proffsigt, varmt, aktuellt, kommunikativt.

Öresund Direkt – under ett tak finns flera myndigheter med just gränshinder i fokus (eller ja, lösningen på gränshinder, alltså). En av de bästa hemsidor jag känner till, för övrigt: Oavsett i vilken kapacitet du söker information – nog finns den där. Också på engelska.

18 juni, 2021

Allmänt INLU