Euraxess: Så mycket mer än bara statistik

Euraxess – Researchers in Motion is a unique pan-European initiative delivering information and support services to professional researchers. Backed by the European Union, member states and associated countries, it supports researcher mobility and career development, while enhancing scientific collaboration between Europe and the world.

Visst låter det bra? Det tyckte Lunds universitet redan för jättemånga år sedan (före min tid på sektionen HR/personal, och då förstår ni hur länge sedan det är), då vi skrev under ”Declaration of Commitment” som ett av en handfull andra universitet i Sverige och blev då ett så kallat Euraxess Centre. Vi var med och såg till att dagens organisation här i Sverige ser ut som den gör, där Vinnova alltså utgör ”Bridgehead Organisation” och där Göteborgs universitets Welcome Services har hållit ihop arbetet under sedan… minns inte. Men i alla fall fram till 2022.

Ni som varit med ett tag kanske kommer ihåg att jag och Julia Edgerton här på sektionen HR höll i en stor Nordisk konferens 2018 på det fantastiska temat: ”Gearing up for the Nordic Brain Gain”. Inte för att låta mallig, men folk skriver fortfarande till mig och berättar precis hur värdefull denna konferens var och hur underbart Lund är etc.

Det svenska nätverket, således, som nu består av hela 32 universitet och högskolor: Vi delar med oss av allt till alla, vi bildar arbetsgrupper som faktiskt arbetar (snabbt), alla gör konsekvensanalyser och vi kan klappa ihop tillsammans när det blir för mycket och för dumt. En härlig filterbubbla, helt enkelt. Och Göteborgs universitet – genom Birgitta Karlén och Karin Hellqvist – gör ett otroligt arbete med samordningen och organisationen.

Vi har egentligen bara tre tunga moln på Euraxesshimlen just nu.

1. Lite svårt att vara entusiastisk kring internationell mobilitet, med pågående pandemi och bristande europeisk samordning av fossilfria resealternativ.
  2. Vår huvudsakliga målgrupp – forskarna – hittar inte till Euraxess och om de väl hittar till portalen är det inte riktigt tydligt ”what’s in it for them”. Kolla gärna in ett webinarium vi hade i februari (sprid gärna!)
  3. S T A T I S T I K E N. En gång i halvåret måste jag lämna in statistik till Euraxess. Det är ett måste i o m att vi skrivit under Declaration of Commitment. I augusti 2021 är det dags nästa gång och jag kommer att behöva er hjälp då. Så, redan nu: Spara ner detta dokument och försök sätta en pinne för varje gång ni får frågor (av medarbetare eller chefer, kollegor eller andra) om respektive punkt. Det gör att ni med lätthet (?) kan fylla i den enkät som obönhörligt kommer. De som svarar på den får fönsterplats i den där Euraxesshimlen.
12 april, 2021

Allmänt INLU

1. Emelie Falck

Hej! Var hittar jag dokumentet som jag kan spara ner?

2. asathormahlen

Jag kämpar på med det där dokumentet… stay tuned…