Konsten att finna en bostad

Vad nu då? INLU-bloggen ska väl hantera nyheter, inte ägna sig åt något som varit allmängiltigt så länge någon av oss kan minnas? Ska ni verkligen behöva läsa om bostadsbrist i Lundaområdet = nyhetsvärde noll?

Nu verkar det som om vi upplever en bostadsbrist 2.0. Om det var svårt för inkommande doktorander och forskare att finna någonstans att bo förr om åren, är det uppenbarligen inget mot vad det är nu. Det skulle vara intressant att undersöka vad detta beror på. Om det är att pandemi-proppen gått ur och vi nu tar emot fler internationella medarbetare än vanligt, om det är färre människor som flyttar inom Lundaområdet, om hyresvärdar är mer försiktiga med sina objekt, att nybyggnationerna mycket sällan är hyresrätter eller en kombination av alltihop? De lägenheter som finns idag är nästan uteslutande andrahandskontrakt. Och priserna är höga, till och med för Lunda-förhållanden.

Som ni vet erbjuder vårt upphandlade relocationföretag även “bostadssök” som tjänst och det är den tjänsten, näst efter “immigration”, ni köper mest. Företaget jobbar intensivt med att informera inkommande medarbetare om hur bostadsmarknaden ser ut här, för att så att säga “manage expectations”: Nej, du kan inte bo fem minuter från jobbet, möblerat, i en två-trerummare för 4000:-/månaden. Ja, det är viktigt att du kommer ihåg att den första bostaden du landar i inte behöver vara din stadigvarande, utan en interimslösning. Om vi kommer med ett förslag till dig, är det bra om du tar ställning till det snarast, eftersom ett objekt försvinner snabbt som smör i solsken.

Det vore väldigt bra om ni i er kontakt med inkommande medarbetare också kunde flagga för de speciella förutsättningar som finns vad gäller bostad här, att man liksom får ha lite tålamod, ställa in sig på att flytta några gånger etc. Oavsett om ni väljer att använda relocationföretaget eller ej, alltså.

Samtryggs webbsida förklarar hur första- och andrahandsuthyrning funkar, liksom köp av bostad. OK, den är Stockholmsbaserad och OK den har inte alltid ett tilltal som tilltalar alla, men informationen ger ändå svar på många frågor.

12 oktober, 2021

1. Nikolas Pieta Theofanous

Lund University Guest House offers short-term accommodation for Lund University’s guest researchers, students, international visitors and staff looking for an interim-housing-solution! https://www.luaccommodation.lu.se/university-guest-house

2. Nikolas Pieta Theofanous

3. Nikolas Pieta Theofanous

Do not forget that Guest Researchers can stay at LU Accommodation!