Visa rutor

Information om Alfa, påminnelse om event och LICH!

Hej på er!

Hoppas ni har det bra i höstrusket.

I detta inlägg har jag tre informationspunkter.

Den första handlar om Alfa, som från och med den 1 oktober genomför en prishöjningar på sina tjänster. Detta är något de har rätt att göra i enlighet med det centrala avtal vi har med dem. Alfa kommer berätta mer om detta på informationsträffen den 21 oktober, som du kan anmäla dig till här. Du kan också maila mig för att få ta del av de nya priserna.

Jag vill också passa på att påminna om Informationstillfälle angående utbetalning av lön den 6 december kl. 09.30-11.00. Katarina Magnusson och Malin Holm Paulcén från sektionen HR samt Emelie Lundblad från Sektionen Ekonomi deltar. Fokus är utmaningar som kan uppstå gällande internationella medarbetare. Om ni har kollegor som ni anser kan behöva denna information, uppmana dem att prenumerera på denna blogg och såklart också anmäla sig på eventen.

Den tredje punkten handlar om LICH – Lund International Citizen Hub. De flesta av er känner säkert redan till LICH, men för er som nya på LU och som en generell påminnelse, tänkte jag skriva några rader om dem. De anordnar löpande aktiviteter, dit våra internationella medarbetare och deras medföljande är välkomna. Det kan exempelvis vara information med Försäkringskassan, workshop om svensk kultur, stadsvandringar. Läs mer om LICH här och prenumerera gärna på deras nyhetsbrev för att hålla er uppdaterade.

Mvh Karin.

27 september, 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Migrationsuppdatering

Hej INLU och glad start på läsåret!

Finns det något mer dynamiskt och spännande rättsområde än migration? Tror nästan inte det! Det har gått ett tag sedan den senaste migrationsuppdateringen så jag tyckte att det var dags för en sådan. Håll i er, för det händer grejor:

  • Sedan tidigare i år har vi ett avtal som möjliggör treåriga Post- docs. Detta är mycket positivt för internationella juniora forskare som har varit i landet innan (exempelvis som doktorander) eftersom en treårig anställning ger dem mycket bättre förutsättningar att uppfylla försörjningskraven för permanent uppehållstillstånd. Hurra!
  • EU-kommissionen har lagt fram ett förslag på ett reviderat direktiv om ett enda ansökningsförfarande för ett kombinerat tillstånd för tredjelandsmedborgare att vistas och arbeta på en medlemsstats territorium och om en gemensam uppsättning rättigheter för tredjelandsmedborgare som vistas lagligen i en medlemsstat. Kommissionens förslag innebär vissa förändringar av den ordning som i dag gäller i Sverige vad gäller inresa och vistelse för arbete. Det handlar bland annat om att tillåta ansökningar inifrån landet och en delvis annan ordning vid byte av arbetsgivare. Förslaget bereds vid Justitiedepartementet (se Faktapromemoria 2021/22:FPM90, diarienummer JU2022/01654 vid Justitiedepartementet). LU var inte remissinstans, men det var däremot Vinnova som strax före sommaren inhämtade input från LU genom det förträffliga nätverket Euraxess. Där tryckte undertecknad på nuvarande regelverks oförlåtande natur vad gäller migrationsrättsliga statusbyten till och inom akademin och att tillstånd enligt det föreslagna direktivet ska underlätta för tredjelandsmedborgare att också arbeta inom akademin. Vinnova inkluderade glädjande nog denna input helt och hållet i sitt remissvar. Överlag bedömer jag att införandet av direktivet hade varit positivt för vår verksamhet.
  • På tal om föregående tema så radar problemen med utlänningslagens regler kring familjemedlemmar till forskare upp sig. På förekommen anledning har det nu uppdagats att ett byte från ett studietillstånd till att bli familjemedlem till en forskare inte är möjligt att genomföra inifrån landet. Det är alltså fullt möjligt att gå från att vara student till att bli familjemedlem till en annan slags arbetstagare, eller till en annan student, men inte till en forskare. Vi kan nog konstatera att det var inte Riksdagens mest lysande dag den dagen man röstade igenom 5 b kap. 19-20 §§ utlänningslagen…
  • Kriget i Ukraina fortsätter, naturligtvis. Många undrar vad som händer med de tillstånd som många ukrainare i dagsläget har till följd av massflyktsdirektivet. Tillstånden är i nuläget giltiga till mars 2023. Huruvida dessa kommer kunna förlängas eller inte beror på krigets utveckling och regeringens bedömningar. Om de inte kommer att kunna förlängas och medarbetarna ska arbeta kvar vid LU kommer det bli tal om ett statusbyte som antagligen kommer vara svårt att göra inifrån landet. Det lyckliga i detta är att medborgare i Ukraina är viseringsfria och kan använda den statusen för att parera ett regelverk som inte tillåter ansökan inifrån landet. Vi bevakar frågan vidare.
  • Det har, som ni antagligen har märkt, varit val i Sverige där det parlamentariska läget har förändrats till fördel för högern. Nuvarande riksdagsmajoritet har länge signalerat en önskan om omfattande revision av den svenska migrationsrätten i en stramare riktning. Vi vet än så länge inte hur detta kommer se ut, men vi måste alla, och jag särskilt, följa alla utvecklingar i detta hänseende – för utvecklingar lär det bli.

Så! Det var allt för den här gången.

På återseende och trevlig helg!

Eder Migrationskoordinator

16 september, 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Digitala möten + utbildning om försäkringar

Under hösten så har jag planerat in två digitala aktiveter inom INLU-nätverket, som du är varmt välkommen att vara med på. Du kommer också ha möjlighet att skicka in frågor på förhand. Jag återkommer med möteslänkar, anmälningslänk finns längre ner i mailet.

21 oktober kl. 09.30-11-30 – Informationstillfälle med Alfa. Alfa är vårt upphandlade relocationföretag och de kommer berätta om sin verksamhet och en del nyheter.

Preliminär agenda:

  • Alfa som bolag
  • Immigrationsgenomgång
    • Nya immigrationsregler
    • Ledtider på Migrationsverket
  • Destination services
    • Lägenhetsmarknad
    • Skatteverket
    • Personnummer
  • Q&A

6 december kl. 09.30-11.00 – Informationstillfälle angående utbetalning av lön. Katarina Magnusson och Malin Holm Paulcén från sektionen HR samt Emelie Lundblad från Sektionen Ekonomi deltar. Fokus är utmaningar som kan uppstå gällande internationella medarbetare.

Här kan du anmäla dig till bägge träffarna samt lägga in frågor till Alfa, så att det blir så relevant som möjligt för er. Du får gärna vidarebefordra detta mail till personer som det kan vara relevant för. Jag återkommer med möjlighet att skicka in frågor inför tillfället den 6/12.

Utbildning om försäkringar

Den 22 september, så bjuder Jenny Palmgren på sektionen HR samt Ylva Sörhede på Externa Relationer in till att delta i en utbildning om försäkringar. Utbildningen kommer vara uppdelad i två delar, där första delen berör de försäkringar som täcker anställda och gäster och andra delen tar upp de försäkringar som studenterna täcks av och då med fokus på in- och utresande studenter.

Kursen ges via Zoom den 22 september kl. 9-12 och anmälan görs i Kompetensportalen.

Sprid gärna ovan information till berörda!

Vänliga hälsningar,

Karin

5 september, 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Dubbla Lucat-konton

På förekommen anledning, kommer här ett inlägg som berör problematiken som ibland kan uppstå med dubbla Lucat-konton. Informationen nedan kommer från kollegor på sektionen HR och har du frågor finns information längst ner om vart du kan vända dig.

Etablera rutiner för samarbete

När det kommer ny person som ska vara delaktig i verksamheten och behöver läggas in i Lucat, är det viktigt att du som katalogadministratör har en rutin för samarbete med chef och personalfunktion så att det blir rätt från början. Den säkraste sättet för att det ska bli är att invänta att uppgifter kommer in till Lucat från källsystemen Primula och Ladok om det är personer som är anställda eller studenter. Försök se till att anställningen är klar i Primula innan medarbetaren börjar jobba.​ Om anställningen inte är klar i Primula, använd ”Skapa ny anställd, manuellt”.

Undvik dubbla konto

De enda som får lov att ha dubbla konton i LUCAT är forskarstuderande som är nordiska medborgare då de troligtvis inte kommer att ansöka om ett svenskt personnummer.​ En vanlig svårighet är att hantera personer som inte har ett svenskt personnummer på rätt sätt, så att personen inte råkar få dubbla konton (två olika LUCAT-identiteter). Läs mer en bit ner på denna sida om hur du kan undvika dubbla konton: Skapa användare | IT vid LU. Har det skapats dubbla konton är det bekymmersamt för personen som fått och börjat använda båda kontona, då det måste tas individuella beslut och rättningar för varje system som användaren hunnit använda. Rättningarna tar mycket lång tid.

Samordningsnummer från Skatteverket

Behövs för att kunna betala ut lön via Primula​ om personen inte har svenskt personnummer. Samordningsnummer består liksom personnumret av tio siffror.​ De inledande sex siffrorna utgår från personens födelsetid med den skillnaden att man lägger till 60 till födelsedagen.​ För en person som är född den 23 augusti 1964 så blir de sex första siffrorna i samordningsnumret därför 640883. ​

Interimspersonnummer från Ladok​

Identifikationsnummer (sk T-nr, finns också S, R, U, W) som i Ladok och NyA används för att hantera studenter som saknar svenskt personnummer.​

Systemgenererat personnummer från Lucat​

Finns inget annat identifikationsnummer kan Lucat skapa ett nummer för att kunna etablera ett konto till en person (x-nr).​

Viktigt!​

– Undvik att lägga uppdrag på studentkontot – det ska du i princip bara göra om du vet att personen inte kommer att få ersättning för sitt arbete eller annan ersättning genom Primula!

– Skapa uppdraget “Ny anställd, manuellt” med ett X-nr, i väntan på samordningsnummer.​ Uppdragskategorin “Ny anställd, manuellt” kan matchas ihop​ med uppdrag som kommer från Primula OM anställningen inte är klar.​

Mycket information om Lucat och kontohantering finns på sidorna Lucat | IT vid LU. Om du behöver mer hjälp, prata med din katalogadministratör, fakultetens kontaktperson för Lucat eller lägg ett ärende till Servicedesken. Startsida – LU Support (service-now.com)

21 juni, 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ökad flexibilitet vid statusbyte mellan arbetstillstånd och forskningstillstånd samt tillstånd för studier på forskarnivå (doktorandtillstånd)

Hej vänner!

Under det gångna året har vi sett många förändringar på migrationsområdet som på ett eller annat sätt ställer till det för oss som arbetsgivare och internationellt lärosäte. Men inte alla ändringar är av ondo. 5 b kap. 15 § andra stycket utlänningslagen har fått en ny, rafflande, tredje punkt. “VAD STÅR DET DÄR?!” undrar ni naturligtvis med hejdlös entusiasm och nyfikenhet. Jo! Den öppnar nu upp för att personer med giltiga arbetstillstånd (enligt 6 kap. 2 § utlänningslagen) kan ansöka om och beviljas uppehållstillstånd för 1) forskning 2) studier på forskarnivå (ibland även kallat “doktorandtillstånd”) inifrån landet. Lagändringen implementeras från och med innevarande månad och är mycket positiv för oss som arbetsgivare då vi har utökade möjligheter att planera vår verksamhet och anställa på plats när någon har ansökt om förlängning i rätt tid. Innan har en person med arbetstillstånd som erbjuds (exempelvis) en doktorandanställning varit tvungen att åka utomlands under handläggningstiden av det nya studietillståndsärendet, vilket nu inte längre behövs. Dessutom får personerna som lagändringen rör numera även arbeta i väntan på sitt nya beslut.

Detta, tillsammans med vissa andra förändringar, påkallar en revision av HR- webben. Jag kommer att ombesörja detta under innevarande vecka.

Med önskan om en härlig midsommarhelg,

Eder Migrationskoordinator.

20 juni, 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Statistik Euraxess – Researchers in motions

Flera av er har säkert fyllt i enkäter tidigare angående statistik till Euraxess. Men för er som är nya och som en påminnelse till varför det är viktigt att alla ni som deltar i INLU-nätverket fyller i kommande enkät, så följer en text om detta. Tack på förhand till att ni tar er tid att fylla i enkäten, hör av er om ni har några funderingar!

EURAXESS är ett europeiskt nätverk under EU-kommissionen och har som syfte att underlätta forskarmobilitet, främja karriärutveckling för forskare, upplysa forskare om deras rättigheter samt synliggöra lediga forskartjänster inom Europa. Det finns runt 600 EURAXESS-center i över 40 länder. Läs gärna mer om EURAXESS på den svenska portalen www.euraxess.se och på den gemensamma europeiska portalen https://euraxess.ec.europa.eu

Två gånger om året ber EURAXESS oss att skicka in statistik över antalet frågor som internationella forskare ställer på de olika universiteten. Resultatet använder de för att föra upp olika frågor på politisk nivå i Bryssel. Vi använder oss också av resultatet här på Lunds universitet för att fortsätta utveckla den service och det stöd vi ger till internationella forskare och till er ute i verksamheterna.

För att kunna skicka in svar från Lunds universitet som är så överensstämmande som möjligt, ber vi er om hjälp med att fylla i nedan frågeformulär som gäller perioden januari-juni 2022. Observera att det vi efterfrågar är antalet frågor ni har fått om respektive ämne från internationella medarbetare. Har ni inte fått någon fråga om ett ämne, så skriver ni noll. Vi behöver inga exakta siffror utan det räcker om ni estimerar antalet. Det är totalt 21 frågor och frågornas rubriker är lika för alla länder och formuleras av EURAXESS. Efter varje fråga, så finns en förklaring vad den innebär.

Här hittar du enkäten

Mvh Karin.

15 juni, 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

En reviderad arbetstillståndsprocess

Hej i post- karnevalsstugan!

I våras röstade Riksdagen igenom skärpta krav för arbetsgivaren i arbetstillståndsprocessen. Bakgrunden till detta var att man hade sett en ökad mängd fall där anställningsvillkoren försämrades för sökanden efter att de kom till Sverige. Helt enkelt ordnade arbetsgivare anställningserbjudanden som såg fina ut på pappret, varpå Migrationsverket utfärdade uppehållstillstånd och sökanden kom till Sverige för att mötas av en sämre anställning än vad som hade erbjudits och som var grunden för uppehållstillståndet. För att komma till bukt med detta problem krävs från och med den 1 juni 2022 att ett faktiskt anställningsavtal (till skillnad från ett arbetserbjudande) finns på plats vid ansökan. På så sätt kommer arbetsgivaren vara civilrättsligt bunden till de villkor som anges vid ansökan om arbetstillstånd på ett annat sätt än tidigare. Avtalet måste även vara undertecknat av båda parter (arbetsgivare och arbetstagare). Vi hoppas på att Migrationsverket kommer godta scannade underskrifter… Hur förhåller detta sig då, undrar ni, till förbudet i 20 kap. 5 § utlänningslagen mot att ingå anställningar med personer som inte har en etablerad rätt att vistas och arbeta i Sverige? Jo, här Nya regler från 1 juni för dig som söker arbetstillstånd – Migrationsverket anges I anställningsavtalet kan det ingå en överenskommelse om att avtalet gäller om den anställde får ett arbetstillstånd. Detta villkor kommer att vara mycket viktigt att tänka på och inkludera i kommande arbetstillståndsprocesser.

Vidare ingår också, i de nya reglerna för arbetstillstånd, att arbetsgivaren i vissa fall ska meddela Migrationsverket om villkoren för anställningen förändras efter beslutet om arbetstillstånd. Migrationsverket får också större möjligheter att kontrollera att arbetsgivaren följer villkoren i anställningsavtalet. Att inte följa avtalet, eller att inte meddela förändringar till Migrationsverket, kan få negativa konsekvenser för arbetsgivaren. Dessvärre har vi i nuläget inte mer precisa uppgifter om vad detta kommer att innebära i praktiken. På ovan nämnda hemsida skriver Migrationsverket att “detaljerad information om dessa förändringar kommer att publiceras [här] på Migrationsverkets webbplats 1 juni när de nya reglerna börjar gälla”. På så sätt kommer alltså tyvärr denna utlovade detaljerade information först efter att reglerna har implementerats… Men redan i skrivande stund finns ett aktivt samarbete inom Euraxess för att bena ut hur lärosätena på bästa sätt kan parera dessa förändringar.

De nya reglerna kommer att gälla både för nya ansökningar som kommer in efter den 1 juni samt ansökningar som lämnades in före den 1 juni men som vid brytdatumet fortfarande väntar på beslut.

Två saker som är viktiga att tänka på:

  • Använd er alltid av Alfa i arbetstillståndsärenden. Då tar vi del av deras certifiering och handläggningen går betydligt snabbare.
  • Förändringarna som omnämns i detta inlägg gäller alltså bara arbetstillståndsprocessen, inte t.ex. studietillståndsprocessen eller forskningstillståndsprocessen trots att sökanden i dessa ärendekategorier (doktorander och forskare) allt som oftast också anställs.

Med önskan om en härlig långhelg!

Eder migrationskoordinator,

Erik

25 maj, 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

En efterlängtad present till inkommande doktorander

Efter mycket diskussioner och överväganden har Migrationsverket nu meddelat att myndigheten kan utfärda fyraåriga tillstånd för inkommande doktorander. Detta är mycket positivt och innebär att personer som beviljas detta slipper att oroa sig för en förlängningsprocess mitt i sina doktorandstudier. Migrationsverket skriver följande på sin hemsida Upp till fyra års tillstånd i taget för studerande på forskarnivå – Migrationsverket: Migrationsverket bedömer att en anställning som doktorand eller ett stipendium för doktorandstudier hos ett lärosäte i Sverige i normalfallet är tillräckligt för att uppvisa försörjningsförmåga för ett tillstånd på upp till fyra år, även om till exempel en anställning som doktorand löpande måste förnyas.

Som alltid finns det dock vissa saker att tänka på i sammanhanget. Ett tillstånd kan inte ges för en längre tid än passets giltighet. Så om det överhuvudtaget är möjligt för den inkommande doktoranden så bör denna försöka se till att passhandlingen har lång kvarvarande giltighet. Olika länder har olika regler kring giltighetstid och förnyelse för pass, så i detta sammanhang får den individuella medarbetaren ta eget ansvar och undersöka hur hen kan gå tillväga för att se till att passet är giltigt tillräckligt länge för att få ett så långt tillstånd som möjligt. Det är också viktigt att lärosätets dokumentation är tydligt och korrekt ifylld vid ansökan om uppehållstillståndet. I detta ingår att utbildningen tydligt beskrivs för Migrationsverket, att det anges om det under utbildningen finns planerade utlandsvistelser samt att uppskattat slutdatum för utbildningen framgår (detta kan komma att uppdateras under studiernas gång). Uppskattat slutdatum bör vara på detaljnivån dag-månad-år. Migrationsverket har med anledning av denna praxisändring även uppdaterat de checklistor som lärosäten hänvisas till i ansökningsprocessen. För mer information, se länk ovan. Undertecknad är i färd med att uppdatera HR-webben med anledning av förändringen.

Eder Migrationskoordinator,

Erik

4 maj, 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Utvidgning av Massflyktsdirektivet

Hej i vårsolen!

Regeringen har beslutat att utvidga Massflyktsdirektivet till att även inbegripa de som lämnade Ukraina månaderna innan krigets utbrott. Specifikt innebär utvidgningen att de som har rest in och vistats i Sverige under perioden den 30 oktober 2021–23 februari 2022 också kan kvalificera sig för tillfälligt skydd enligt 21 kap. utlänningslagen. Denna ändring träder dock i kraft först den 26 april 2022. Se Fler personer ska omfattas av massflyktsdirektivet – Regeringen.se för mer information.

Som vi tidigare har rapporterat om så kommer ett uppehållstillstånd enligt ovanstående med rätt att arbeta och det utfärdas också mycket snabbt efter ansökan. Om ni har kontakt med medarbetare eller övriga som kom till Sverige innan kriget och som hittills inte har kvalificerat sig för Massflyktsdirektivet, så kan detta detta vara mycket nyttig information för dem att få. Det kan vidare vara en öppning för att kunna anställa en person som tidigare saknade sådan rätt att arbeta. Men rätten att arbeta och vistas i Sverige måste alltid noga kontrolleras (genom att granska uppehållskort/ pappersbeslutet om uppehållstillstånd) inför beslut om anställning, precis som vanligt.

Allt gott,

Eder Migrationskoordinator

12 april, 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ny på Lunds universitet & inbjudan till workshop

Hejsan!

Mitt namn är Karin Fälth och jag är ny i rollen som personalkonsult med fokus på internationell personal på sektionen HR och efterträder Åsa Thormählen. Jag kommer senast från Malmö universitet, där jag arbetat främst med frågor rörande karriärvägledning och olika typ av introduktionsinsatser, framför allt för mastersstudenter och doktorander. Innan det har jag arbetat på Jönköping University, Arbetsförmedlingen och inom ett ESF-finansierat myndighetsprojekt. Nu är det härligt att vara på plats på Lunds universitet! Jag sitter på våning två i Byrålogen och har du vägarna förbi, får du gärna komma och säga hej.

Jag skulle vilja träffa er som arbetar ute i de olika verksamheterna och höra vilka frågor ni ofta får gällande internationell personal. Jag skulle gärna också vilja diskutera kring hur ni ser på informationen på HR-webben (https://www.hr-webben.lu.se/internationell-personal) samt hur ni önskar att detta INLU-nätverk ska administreras framöver. Funkar det bra med bloggen eller finns det andra sätt som ni hade föredragit?

Finns det andra frågor ni önskar lyfta med mig, så får ni gärna maila karin.falth@hr.lu.se  

Jag bjuder härmed in till en workshop den 18 maj kl. 10.00-11.30, där vi diskuterar ovan frågor. Fundera därför gärna över dessa tills vi ses.

Ni ska få vara med och bestämma om hur ni vill ses den 18 maj – fysiskt eller digitalt? Fyll i denna Forms, https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=lICmegRhpkG0Q9S1JFH2F043bWQwEUNLtUoBRp5OzO9UQjk3WERKVTYwQ1U3SDNYSFM4UDdJVlJaTSQlQCN0PWcu , så får demokratin tala sitt språk 😊 Jag återkommer sedan innan den 18 maj med mer information.

Med tanke på de oroligheter som just nu pågår, finns det ett stort intresse både inom och utanför Lunds universitet att hjälpa alla de studenter och anställda som har påverkats av kriget i Ukraina. Nu är det möjligt att skänka pengar till stipendiefonden ”Lund University support programme for students and staff affected by the situation in Ukraine”.

Skicka din gåva via Swish 1230299719 eller bankgiro 830-6599. Märk donationen “Ukraine”. Sprid gärna detta lokalt i era verksamheter, stort tack för hjälpen!

Varma hälsningar, Karin.

29 mars, 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg