Uppdatering om utlandsvistelser på svenska uppehållstillstånd (för studier). God nyhet!

Som ett brev på posten kom den – Migrationsverkets reviderade praxis om hur mycket man får vara utomlands på ett svenskt studietillstånd! Under gårdagen kommunicerade Migrationsverket följande:

För vissa studenter ingår det i upplägget för deras utbildning att delar av utbildningen ska eller kan genomföras i annat land. Det kan exempelvis röra sig om utbytesterminer eller fältarbeten utomlands. Så länge den planerade aktiviteten i utlandet motsvarar heltidsstudier och är en del av den utbildning som studenten har antagits till i Sverige ska studenten kunna beviljas uppehållstillstånd i Sverige även för sådan utlandsvistelse.

Det saknar betydelse huruvida den planerade utlandsvistelsen avser en obligatorisk eller valbar aktivitet. Det saknar också betydelse hur lång utlandsvistelsen är. Det krävs dock att någon del av studietiden kommer att bedrivas i Sverige under den sökta tillståndstiden. Det är den studerandes eget ansvar att ordna med nödvändigt tillstånd för vistelse i annat land.

Om den studerande, under terminstid, ska genomföra en utlandsvistelse av annat skäl än att genomföra aktiviteter inom ramen för den utbildning som hen har antagits till kan det i vissa fall påverka frågan om uppehållstillstånd.

Som vi vet faller doktorander migrationsrättsligt in under benämningen “studenter”, eftersom de är antagna till doktorandstudier. Därför gäller denna praxis även dem (dock inte forskare. Men eftersom beskedet från forskartillståndsenheten på Migrationsverket hela tiden har varit betydligt mildare än det från studerandetillståndsenheten, var det viktigast att få till stånd en ändring av praxisen för just studenterna/ doktoranderna).

Vänner, detta är en stor seger. Vi har kämpat med frågan länge, särskilt för våra studenter som ska iväg på utbyten och som nu alltså inte längre behöver söka om tillståndet inför återresan till Sverige. Att man kan behålla tillståndet under dessa förutsättningar borde rimligtvis även innebära att man inte behöver vara lika nervös över eventuella utlandsvistelser (i tjänst/ studier) inför ansökan om permanent uppehållstillstånd i ett senare led. Man kan fråga sig om denna reviderade policy kom efter att en viss migrationskoordinator under föregående månad kontaktade Migrationsverkets rättsenhet och starkt ifrågasatte lagstödet för den tidigare (jättekonstiga) praxisen… Min blygsamhet förbjuder mig dock att spekulera vidare i detta 😉

För mer information, se Migra­tions­verket ändrar sin praxis gällande utlands­vis­telse – Migrationsverket

En lättnadens suck. En stor seger.

Eder migrationskoordinator.

17 mars, 2023