Webinarium med Skatteverket med anledning av nya lagen om samordningsnummer

Hej!

Den 14 december bjuder Euraxess och Skatteverket in till webinarium med anledning av nya lagen om samordningsnummer. Frågor om folkbokföring och SINK kommer också kunna beröras. Detta event görs i samarbete med Lunds universitet.

Mer information, anmälan och möjlighet att skicka in frågor på förhand hittar du här .

Just nu genomför Skatteverket en undersökning gällande hanteringen av SINK. Ta chansen att svara på nedan enkät och var med och påverka. Av erfarenhet genom en hel del kontakt med Skatteverket på senaste tiden, så vet jag att synpunkter tas väl om hand om.

Tyck till om ansökan om SINK!

Just nu behöver vi hjälp av dig som har eller ska ansöka om SINK. Genom att svara på några frågor hjälper du oss att förstå hur vi kan göra ansökan enklare.

Vi på Skatteverket som analyserar enkäten kan inte veta vem du är utifrån dina svar. Enkäten tar cirka tre minuter att besvara. Du hittar den här.

Mvh Karin.

6 november, 2023

1. Jane Nilsson

När jag skickar in SINK-ansökningar så anger jag vart beslutet bäst skickas = till rätt institution, med hämtställe och med mig som referens, under Övriga uppgifter.

Vid kontakt med SKV har jag fått svar att de vanligen skickar beslut till adressen som är angiven på organisationsnumret = LU. Centralt, ej per fakultet eller institution. För att det ska skickas till rätt mottagare så behöver detta göras manuellt av handläggaren och det är de inte så vana vid.
    En tanke kan vara att de justerar rutinen till att titta under Övriga uppgifter just när det gäller större verksamheter, som LU? Tar kanske en kort stund extra för handläggaren men kan hjälpa hantering och cirkulation på det stora hela och minska på antalet “vilsna” beslut hos oss…

2. karinfalth

Hej Jane!
    Skriv gärna din fråga i anmälningsformuläret till webinariet samt i enkäten till Skatteverket. Mvh Karin.