Pop- up stationer för passkontroll i Nordamerika under sommaren

Hej vänner!

Migrationsverket och utlandsmyndigheterna har beslutat om pop-up stationer i Nordamerika för att underlätta för inkommande studenter och arbetskraft att visa pass i original för att uppehållstillstånd ska kunna meddelas. I det fall ni blir kontaktade av inkommande från Nordamerika som undrar över om de behöver uppsöka ambassaderna i Washington D.C. eller i Ottawa, så kan detta vara bra information att delge. Viktigt i sammanhanget är att man måste ha ansökt om tillstånd för studier eller arbete (t.ex. inte familjeanknytning. Dessa personer måste fortfarande till Washington för att visa pass).

Pop- up stationerna kommer att äga rum enligt nedanstående (ambassaden skriver att de kommer gå ut med mer uppdaterad information inom kort):

San Francisco, University of California Berkeley
July 5, 2023
July 6, 2023

Vancouver, TBD
July 3, 2023
July 4, 2023

Los Angeles, University of California Los Angeles
July 7, 2023

Houston, Rice University
July 10, 2023
July 11, 2023

Chicago, DePaul University
July 12, 2023
July 13, 202

Universitetet har lämnat önskemål om liknande pop-up stationer i andra delar av världen och i andra länder. Arbetet med detta fortgår.

Eder,

16 maj, 2023