Nya krav på att uppvisa pass i original innan uppehållstillstånd kan medges

Hej vänner!

Hittills har våra tredjelandsmedborgare kunnat ansöka om uppehållstillstånd genom att elektroniskt skicka in en passkopia via Migrationsverkets e-tjänst. Ingen vidare verifiering av passhandlingen har gjorts, vilket har medfört att de som kommer från länder som är viseringsfria för inresa i Sverige (t.ex. USA, Kanada, Japan o.s.v.) har kunnat sköta sin uppehållstillståndsansökan helt och hållet från vardagsrumssoffan (nåväl, med en skanner och skrivare nära till hands). Från och med den 1 november 2022 går inte detta längre då det införs nya krav på att alla som ansöker om uppehållstillstånd måste uppvisa pass i original vid relevant svensk ambassad/ generalkonsulat med en migrationssektion, innan tillstånd kan medges. Detta drabbar främst de som är viseringsfria, eftersom övriga medborgare (t.ex. Kina, Indien, Pakistan o.s.v.) redan sedan tidigare har varit tvungna att uppsöka relevant ambassad/ konsulat för att få sitt uppehållskort innan de kan resa in i Sverige. Migrationsverket har meddelat att man försöker streamline:a processen så mycket som möjligt, så att tredjelandsmedborgare som inte är viseringsfria alltså ska kunna verifiera sina pass vid ambassaden vid samma kontakt som redan idag sker i samband med att de lämnar biometri för att kunna få sina uppehållskort. Men klart är att ändringen kommer göra att det tar ännu (!) något längre att få uppehållstillstånd i Sverige och att den kommer medföra visst besvär för exempelvis amerikanska medborgare som måste ta sig till Washington D.C. för att uppvisa pass. En annan grupp som märkvärt drabbas av detta är taiwaneser som (oftast) är viseringsfria men som inte har någon svensk ambassad på sitt territorium överhuvudtaget. Dessa måste nu troligtvis flyga till Japan eller till Bangkok för att uppvisa sitt pass vid de svenska ambassaderna där.

Så som angetts ovan duger det alltså inte med att uppsöka vilket konsulat eller vilken ambassad som helst, utan det måste vara en svensk beskickning med en migrationssektion som har kapacitet att utföra ovan nämnda verifiering av passhandlingen. Kravet gäller vidare i princip alla uppehållstillståndstyper som är av relevans för universitetet (forskningstillstånd, studietillstånd, arbetstillstånd, anhöriginvandringstillstånd). Det kan dock vara värt att notera att uppehållstillstånd under massflyktsdirektivet (som många av våra medarbetare från Ukraina är här på) är undantaget det nya kravet.

Ändringen har sin grund i ett rättsfall från 2009 som anger att tredjelandsmedborgare som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska styrka sin identitet genom pass i original. Migrationsverket har alltså under 13 år haft en praxis som går emot detta rättsfall och de har stretat emot kravet in i det sista. Men efter skarp kritik från Riksrevisionen måste Migrationsverket nu implementera denna skärpning.

Så, vad kräver detta av oss? Vi bör, med anledning av ovanstående, tydligt uppmana våra inkommande medarbetare att hålla en nära dialog med såväl Migrationsverket som relevant ambassad/ konsulat kring denna fråga. Ändringen är inte implementerad än och vi vet inte exakt hur den administrativa gången kommer fungera med exempelvis bokning av tid för verifiering av pass o.s.v. Detta är information som sökanden måste få av ambassaden.

För mer information kring ändringen, se Migrationsverket skärper kontrollen av pass och identitet – Migrationsverket.

För mer information kring vilka medborgare som behöver visum för att resa in i Sverige, se Länder vars medborgare behöver visum för inresa i Sverige – Regeringen.se

Eder Migrationskoordinator,

Erik