Ny omgång pop-up stationer i Nordamerika inför VT- 24 och förlängt massflyktsdirektiv (igen)

Hej i novembermörkret!

Det var ett tag sedan det kom en uppdatering från mig. Anledningen är att migrationsarbetet rullar på ganska stabilt utan några större dramatiska svängningar. Men nu är det dags för en uppdatering!

Det kan vara bra att känna till att det kommer ordnas nya pop-up stationer i Nordamerika där folk som är lagligen bosatta i USA eller Kanada (OBS: inte turister) kan komma för att visa sina pass så att Migrationsverket kan utfärda uppehållstillstånd. Alla som ansöker om studie-, forsknings- eller arbetstillstånd måste uppvisa pass. Det krävs inte att man först får besked från Migrationsverket att det är dags att uppsöka en diplomatisk beskickning eller pop-up station, utan personen kan på eget bevåg, efter ansökan om uppehållstillstånd, uppsöka nedanstående stationer. Det som är viktigt att poängtera är att om man ansöker om uppehållstillstånd på andra grunder än studier, forskning eller arbete (t.ex. familjeanknytning) så måste man fortfarande besöka ambassaden i Washington för intervju och biometrisk kontroll. Nedan följer datum och plats för pop-up stationerna:

• Vancouver, The University of British Columbia
    December 1, details: Pop-Up at UBC – Sweden Abroad
  • San Francisco, University of California Berkeley
    December 2 between 8:30 am – 3:30 pm
    1995 University Avenue, Berkeley, CA (Classroom 213)
  • Los Angeles, Honorary Consulate of Sweden in Los Angeles
    December 3 between 9:00 am – 4:00 pm
    11766 Wilshire Boulevard, suite 250, Los Angeles, CA
    (appointment by email required for entry, due to building security regulations, via: losangeles@consulateofsweden.org
  • Chicago, Honorary Consulate of Sweden in Chicago
    December 6 between 9:00 am – 4:00 pm
    150 N Michigan Ave 19th floor, Chicago, IL
    (appointment by email required for entry, due to building security regulations, via: chicago@consulateofsweden.org
  • Boston, Honorary Consulate of Sweden in Boston
    December 7 between 9:00 am – 4:00 pm
    295 Devonshire Street, 2nd floor, Boston, MA
    (appointment by email required, via: visa.washington@gov.se

Jag är medveten om att det finns ett stort intresse för liknande lösningar i andra delar av världen än Nordamerika. Arbete i denna fråga fortgår alltjämt och jag har stor tilltro och optimism att det kommer att rullas ut en bra lösning på det hela. Men det tar tid. Undertecknad har möte med representanter från Migrationsverket och SUHF varje torsdagsmorgon där vi stöter och blöter gemensamma problem. Effekterna av passkravet är en sådan fråga som avhandlas i denna samverkansgrupp, så frågan är på inget sätt glömd.

I övrigt förlängs massflyktsdirektivet (kanske föga förvånande) med ett tredje år. Det sägs att tre år är “maxgränsen” för massflyktsdirektivet, så vi får se vad som händer efter mars 2025. EU fattar beslut om förlängning av skydd för flyktingar från Ukraina – Regeringen.se Yours truly bevakar naturligtvis.

Bästa!

Eder Migrationskoordinator