Återkoppling om studieintyg för doktorander

Hej verksamheten!

Hoppas ni har varit ute och njutit i vårsolen den gångna veckan. Äntligen verkar våren vara kommen.

Vi har fått viss återkoppling från Migrationsverket gällande våra studieintyg för doktorander. Så här skriver en beslutsfattare på tillståndsprövningen till mig:

Jag [har] noterat att skrivelsen som ungefär brukar lyda ”Anställningen är garanterad under hela studietiden under förutsättning att studierna framskrider som förväntat” inte längre finns med i vissa studieintyg från Lunds universitet (inte kopplat till [specifik fakultet]). Finns det någon generell orsak till detta eller är det samma princip som innan som gäller, bara att det inte skrivs ut? Om samma princip som tidigare fortsatt gäller vore det önskvärt om det kunde framgå av studieintygen.

Motsvarigheten till denna skrivelse finns även i instruktionerna i den mall som HR-webben länkar till i sammanhanget. Så, inkludera den om den är sanningsenlig för er verksamhet!

Eder migrationskoordinator.

24 april, 2023

1. Astrid Byrman

Hej! Bra påminnelse detta. Gäller det även intyg vid förlängningar?

2. erikk

Jajemän! Poängen är att Miggan måste veta att försörjning finns säkrad för individen det rör. Om inte personen har stipendium, såklart!