Ständigt dessa nummer

Samordningsnummer eller personnummer? Eller både och?

Med risk för att trötta ut läsarna redan i första riktiga bloggposten, så måste jag ändå starta med varför det blivit så knöligt med nummer.

Primula (vårt lönesystem) vill ha ett riktigt nummer kopplad till en riktig människa i samband med att vi nyanställer. Helst ett personnummer för de medarbetare som ska vara i Sverige fler än 366 dagar (obs, ett år är inte ett år enligt Skatteverket, subject for another time, perhaps). Fair enough. År av fiktiva nummer i Primula skapade liksom en sörja som skulle kunna liknas vid Hultfredsfestivalen 2009.

Men, säger ni, det är ju 10-17 veckors väntetid för att få svenskt personnummer – är det meningen att våra nyanställda internationella anställda ska vänta på sina första månadslöner i säg 3 månader?

Nej, naturligtvis inte. Under nådens år 2020 lyckades vi få till en ordning, som innebär att vi som myndighet kan ansöka om samordningsnummer åt vår inkommande medarbetare. Detta samordningsnummer kan läggas in i Primula i väntan på att personen i fråga ansöker om personnummer. Personen i fråga kan också öppna bankkonto (i alla fall hos Nordea) i väntan på sitt personnummer OCH svenska ID-kort.

Problemet löst? Nej, ni hör ju själva. Denna ordning skapar dubbeljobb hos Skatteverket, trippeljobb hos oss, gråa hår hos Nordea och säkerligen förvirring hos den anställde. Jag för en konstruktiv dialog med Skatteverket i detta nu. Om ni alltså upplever problem eller krångel i fråga om samordningsnummer och personnummer – hör av er till mig, så att jag kan ge konkreta exempel på hur vi s a s blir ”drabbade”.

Information om att öppna bankkonto för internationella medarbetare finns på staff pages: https://www.staff.lu.se/employment/international-staff/getting-settled-step-step

9 mars, 2021