Vänner,
Kriget i Ukraina fortsätter att ställa saker på sin ända. Här på bloggen har vi för någon månad sedan skrivit om Migrationsverkets mycket långa handläggningstider och hur detta påverkar våra processer för internationella medarbetare. Detta var innan Ryssland inledde sin invasion av Ukraina, vilket väntas innebära de största flyktingströmmarna i Europa sedan andra världskriget. I veckan rapporterades det om att fler än 4000 ukrainare söker asyl i Sverige… per dag. Migrationsverket rapporterar nu om ett troligt scenario där runt 200.000 ukrainare kommer att ha anlänt till Sverige vid halvårsskiftet. Detta är att jämföra med rekordåret 2015 och dåvarande flyktingkris då cirka 170.000 flyktingar kom till Sverige på ett helt år. Migrationsverket har redan nu flaggat för att de inte har kapacitet att hantera detta själva, utan de behöver hjälp från hela samhället, särskilt för att hitta bostäder.
I detta läge är det att vänta att de redan mycket långa handläggningstiderna bara kommer att bli längre, i alla processer. Migrationsverket står inför en rejäl utmaning, särskilt då de har bantat ner sin verksamhet de senaste åren. Detta ställer till med problem för oss som internationellt lärosäte. Jag är i färd med att skriva färdigt en analys av hur handläggningstiderna och migrationsprocesserna överlag sätter käppar i hjulet för oss och våra internationella medarbetare. Analysen ska skickas in till Utbildningsdepartementet (på departementets egen begäran) inom ett par veckor. Även KTH, Uppsala och KI står bakom analysen. Så problemen uppmärksammas kontinuerligt och lyfts till högre ort för hantering, men under rådande omständigheter kan man inte förvänta sig några mirakel. Det kommer gå trögt ett bra tag till.
Det vi måste göra nu, för att parera detta, är att ha så god framförhållning som det bara går vid internationell rekrytering. Rekryteringsförfaranden bör starta i så god tid som överhuvudtaget är möjligt, så att vi får hit våra medarbetare när de verkligen behövs. Vid arbetstillståndsprocesser bör man alltid använda sig av Alfa Relocation, då de är certifierade och har en “fast track” (trots att denna inte är så “fast” som den borde vara så är den fortfarande helt klart att föredra jämfört med att försöka sig på en process utan en certifierad part som ombud). Alfas hjälp kan också vara användbar i andra processer, t.ex. för studerande- eller forskningstillstånd, men på grund av sin certifiering har de en unik särställning just vad gäller arbetstillstånd. Det kan vara bra att tänka på.
Med hejarop och uppmuntran! Vi grejar det här!
Eder Migrationskoordinator,
Erik