Goda nyheter om digital passkontroll för medborgare i 23 länder!

Hej vänner!

Vi har mottagit väldigt goda nyheter rörande åtgärder som syftar till att mildra effekterna av passkravet som införlivades under hösten 2022. Under sommaren 2024 genomför Migrationsverket nämligen en pilot där viseringsfria studenter (inklusive doktorander) och arbetstagare från 23 länder får möjlighet att kontrollera sina pass utan att besöka svenska ambassaden. Erbjudandet om att göra en digital passkontroll kommer att skickas ut till viseringsfria personer som gör en webbansökan om arbetstillstånd eller uppehållstillstånd för studier (som det får förstås, troligen även uppehållstillstånd för forskning). I samband med att den nya tjänsten lanseras i slutet av maj kommer erbjudandet även att skickas till personer som har ansökt tidigare under 2024, men ännu inte besökt ambassaden för att visa upp sina pass personligen. I skrivande stund är det oklart om Migrationsverket ändå ska genomföra mobila passkontroller så som har gjorts tidigare somrar. Mer information om detta kommer att publiceras på migrationsverket.se i slutet av maj.

Innehavare av pass från följande länder kommer att kunna verifiera sina pass och därmed sin identitet digitalt och alltså slippa uppsöka diplomatisk beskickning med migrationssektion:

USA, Kanada, Brasilien, Mexiko, Australien, Storbritannien, Nya Zeeland, Hong Kong, Taiwan, Japan, Sydkorea, Chile, Singapore, Malaysia, Nordmakedonien, Georgien, Ukraina, Argentina, Colombia, Peru, Albanien, Serbien och Bosnien & Hercegovina.

För mer information kring den digitala passverifieringen, se: Arbetstagare och studenter kan visa pass för Migrationsverket i mobiltelefonen – Migrationsverket

Soliga hälsningar från eder migrationskoordinator!

15 maj, 2024