Hej tappra tjänstemän!
För två veckor sedan var jag, Karin, Louise Corrigan Konow (migrationssamordnare för studenter, ER) och Lena Eskilsson i Stockholm på konferens i regi av samverkansgruppen mellan SUHF och Migrationsverket. Det var en mycket givande heldag, där samverkansgruppens arbete presenterades och sektorns behov, utmaningar och möjligheter klargjordes. En stor del av arbetet har hittills fokuserat på studenter, men det är viktigt att känna till att arbetet i denna del ofta spiller över till vår personal. Om resurser frigörs i Migrationsverkets hantering av ärenden på grund- och avancerad nivå, så gör det ofta att processerna för våra doktorander, till exempel, går snabbare och bättre även dem. Här kommer den mest relevanta informationen för er kännedom:
- Pilotprojektet om digital passkontroll för viseringsfria länder har varit mycket framgångsrikt, särskilt i de akademiska migrationsprocesserna (studietillstånd, forskartillstånd). Piloten ska nu omsättas till en permanent tjänst och lösning för samtliga viseringsfria territorium. I nuläget är dock fortfarande Hong Kong undantaget. Migrationsverket hänvisar till sekretess om varför.
- Den digitala passkontrollen utgör en avlastning för ambassadernas personal och beräknas ha inneburit en besparing av resekilometrar motsvarande 43 varv runt jorden!
- Handläggningstiderna i alla processer förutom för våra doktorander (särskilt deras förlängningsansökningar) har gått ner markant. Bra för alla inblandade. På studentsidan borde detta även yttra sig genom i en minskad mängd återbetalningar av studieavgifter. Mediantid till beslut i förstagångsansökan från 68 dagar (2023) till 44 dagar (2024). Migrationsverket tittar på varför det fortfarande tar lång tid för doktoranderna.
- 40 % av Sveriges doktorandkår beräknas komma från utanför EU!
- Färre och färre av den inhemska befolkningen väljer att doktorera i Sverige. Arbetsmarknaden har stort behov av högkvalificerad arbetskraft.
- Endast 20 % av de utländska doktoranderna stanna långvarigt i Sverige efter disputation! Borde finnas en enorm förbättringspotential att behålla denna kvalificerade arbetskraft.
- Representanterna lyfte en del efterlängtade ändringar, både i Migrationsverkets och lärosätenas processer (och samverkan därom), men även författningsändringar.
För mer information och dokumentation, så som relevanta presentationer, se Samverkanskonferens SUHF – Migrationsverket 2024 – SUHF
Utöver ovanstående återkoppling, vill jag även passa på med ett medskick. Det händer ganska ofta att vi får höra att någon har tagit kontakt med Migrationsverkets kundtjänst och fått helt fel rådgivning. Vidare har då kontakt tagits via telefon, vilket gör att man inte har något att falla tillbaka på eller hänvisa till. Problematiskt. I detta sammanhang vill jag förtydliga att det kan vara mycket nyttigt att ta kontakt med Migrationsverkets kundtjänst i rena administrativa ärenden – typ “har jag fått en handläggare i mitt ärende än? Vad heter vederbörande och hur kommer jag i kontakt med hen?”. Men om man är ute efter kvalificerad juridisk rådgivning så är kundtjänst inte the way to go. Som handläggare på Migrationsverket arbetar man ofta med just en sorts ärenden. Vår arbetskraft rör sig mellan en mängd olika ärenden, som oftast dessutom faller under speciallagstiftning. Kundtjänst har – generellt – inte koll på alla bestämmelser och överväganden som är viktiga i det sammanhanget. Därav ska man i ett sådant läge antingen vända sig till mig eller till det kontor vid Migrationsverket som ägnar sig åt den relevanta tillståndstypen. Men helst mig 😉 För kontaktuppgifter till studerandeenheten och forskarenheten, se Kontaktuppgifter för anordnare av högre utbildning – Migrationsverket. Och se för jissenamn till att kontakten är skriftlig!
Fridens liljor!
Eder migrationskoordinator